Motor szervíz, Futómű javítás, kipufogórendszer, klíma, fékrendszer javítás, hajtáslánc, autóvillamosság…
Ezt a 8 dolgot mindenképp ellenőrizd le az autódon nyár előtt.
Ahogy változnak az évszakuk úgy a járműtulajdonosoknak ügyelnie kell arra, hogy az autójuk mindig az adott időszaknak megfelelő állapotban legyen. Ha új vagy ezen a téren, vagy nem foglalkoztatott a dologok, de most szeretnéd kézben tartani a dolgokat akkor ezekre a dolgokra érdemes odafigyelj.
Ha véget ért az útszóró sóval hintett utcák szezonja és végre tiszta aszfalton terelgetheted a vasat, kezdésképpen egy alapos külső belső nagytakarítással kezdj. Kiemelten figyelj oda az autód fürdetésére, mert a télen a karosszériára került síkosság mentesítő anyag nagy intenzitással képes közreműködni a verda idő előtti rozsdásodásában.
Nyáron az autósok többet utaznak hosszabb távokat, mint télen, nő az átlagsebesség a tisztább- szárazabb utaknak köszönhetően. Mindenkinek saját felelőssége felmérni az autója műszaki állapotát, így járulhatunk hozzá saját és mások biztonságos közlekedéséhez.
Elengedhetetlen a téli-nyári abroncsok szezonális cseréje, mégis vannak akik félválról veszik a dolgot. Szokás szerint legtöbbünknek utolsó pillanatra marad a művelet. Előkeressük a levetett nyárigumi szettet és próbálsz egyeztetni a közeli gumissal, ő viszont csak 2-3 hét múlva tud ránézni. Mire végre sikerül beérni a szervizbe azok után, hogy bepakoltad a gumikat a csomiba, ne adj isten a hátsó ülésre, azon gondolkozol, hogy mikor lesz már vége ennek az egésznek. Jobb esetben a szakember átfutja a gumik állapotát, abban az esetben, ha ráér. Egyébként simán felrakja a kerekeket, fizetsz és mész az utadra.
Ha nem rendelkezel a megfelelő tapasztalattal, vagy csak jobb szakemberre bízni a dolgot, kérd ki a műhely véleményét az aktuális nyárigumikról. Lehet, hogy a minta még ránézésre bírja a szezont, a kora miatt már illik odafigyeléssel közlekedni, jobb esetben cserélni az adott szettet. Az is előfordulhat, hogy a nem megfelelő tárolás miatt el deformálódnak az abroncsok, ami egy adott sebesség felett zavaró rázkódást fog okozni az autóban.
A leszerelt téligumi állapota fontos információkat szolgál autónk állapotáról.
A megtett kilométer arányában évszaktól függetlenül érdemes átnézni az autó fékrendszerét, viszont a téli használat következtében előfordulhatnak egyedi hibák.
Ilyen probléma jellemzően az úszónyerges fékek esetében berohadt féktest, aminek következtében egyenetlenül kopnak vagy megszorulnak a fékek. Jellemző lehet, hogy a kézifék adja fel szolgálatot. Esetenként észre se veszed a hibát, mert a fék még éppen nem fog be, de hosszabb úton megmelegszik és a hőtágulás következtében elkezd megszorulni.
A fékek nem egyenlő kopásainak jeleit, a megszorulást úgy lehet kiszúrni, amikor a kocsi kerekei le kerülnek csere miatt, erről kérhetsz tájékoztatást a gumistól. Ha az ellenőrzés során valami hibát tapasztalnak, akkor keress fel egy autószerelőt. Ne feledd, ez az egyik legfontosabb alkatrésze az autódnak, így érdemes jó állapotban tartani.
Ahogy az első pontban említettem, a leszerelt gumik állapota árulkodó jele lehet egy esetleges futóműhibának. Amennyiben ráér a gumiszerelő a leszerelést követően átfutja a téli garnitúrát, ha indokolatlan sérülést illetve kopást talál a gumin esetleg a felniken, akkor arról tájékoztat. Nem mindegy, hogy minden rendben van-e a futóművel.
A gumik egyenetlen kopása rosszul beállított vagy elállítódott futóműre utal. A sérülések, kátyú okozta oldalfal szakadás vagy felütés a felnin is okozhat károkat. Az autónkat érdemes évente egyszer elvinni futómű állításra.
Sajnálatos módon a magyar utak nem átlagos személyautók használatára lettek tervezve, így idő előtt fogyasztják a futóműalkatrészeket.
Az autó folyadékszintjeinek ellenőrzése nem évszakhoz kötött dolog, mivel a téli időszakban kevesebbet használjuk kedvenc kocsinkat, mint nyáron, a szezon kezdete előtt nem árt egy gyors átnézés.
Amennyiben az ellenőrzést inkább szakemberre bíznád, lehetőleg autószerelőre bízd a dolgot. Ha úgy érzed megbirkózol a feladattal, akkor ellenőrizd le az motorolaj szintjét. Itt megjegyezném, az átlagos motorolaj nem csak működés közben, hanem bizonyos idő elteltével is elveszti szavatosságát. Ha nincs meg az évi 10 ezer kilométer se egy évben, az átlagos motorolaj cseréjét akkor is érdemes megejteni 12 hónap után. Az átlagtól eltérő csereperiódusokkal kapcsolatban mindenképp egyeztess szakemberrel.
A következő lépés a motor hűtőfolyadék szint csekkolása. A folyadékot jellemzően 4-5 éves időintervallumra vannak tervezve. Amennyiben ennél idősebb a tied nem árt cserélni.
Bár a fékekkel kapcsolatos ellenőrzés fontosságáról már olvashattál, de a folyadékszint ellenőrzésére még nem tértem ki. A fékhidraulika olajtartályán feltüntet jelzés alapján ellenőrizheted a szintet, amennyiben nem elegendő az olajszint pótold, de körültekintően, megfelelő DOT számú folyadékkal. Ha fékfolyadék szintje csökkent, valahol szivárgás van a rendszerben, vagy nagymértékben elfogytak a fékrendszer kopó alkatrészei. Mindenképpen nézesd meg az autószerlőddel.
Az autó folyadékjainak idővel romlik rendeltetésre szánt fizikai tulajdonsága, szóval ne próbáld skót whisky-ként érlelni.
Szimpla vizsgálat, amennyiben rendelkezünk a szükséges műszerrel és tudással. Érdemes felkeresni egy akkumulátor-forgalmazó boltot és beméretni a töltést. Az akksik átlag élettartama 3-5 év.
A gumicsere után legfontosabb szezonális művelet az utastér hűtőrendszerének rendbetétele.
Mielőtt maxon dübörögtetnéd a klímát az után, hogy levert a víz, indokolt egy szellőzőrendszer tisztítás.
Ahogy indul a szezon több szervizben kedvező akciókkal kecsegtetnek klímatisztítási szolgáltatással.
Természetesen nálunk is mindig van erre lehetőséged. A folyamattal megszabadulunk allergiát kiváltó mikroorganizmusoktól, melyek a szelőző rendszerben letelepedtek.
Ha a klíma érezhetően gyengébb teljesítménnyel működik, elszivárgott belőle némi klímagáz. A szivárgás okának megállapításához és a rendszer újratöltéséhez egy klímaszervizre specializálódott műhelyet keress a közeledben. Abban az esetben, ha mi nem vagyunk a közeledben. 😀
A párás nedves időszakban gyakran elázhat és begombásodhat a pollenszűrő. Ha autódba gyárilag szereltek ilyen utastár levegőszűrő betétet, érdemes a nyár eleji felkészítés során cserélni. Egyrészt allergiás reakciót válthat ki egyeseknél, másrészt akár légúti megbetegedéseket is okozhat, ha elhanyagolod.
Autód típusától és az évjáratától függ, hogy fel van-e szerelve pótkerékkel. Újabb autóknál előfordulhat, hogy a kereket defektjavító folyadékkal helyettesítik. Amennyiben van pótkerék és használtad is télen, akkor célszerű lemosni azt, mivel a téli sós lé kikezdheti.
Ha nem vetted használatba a csomiban lévő pótkereket, azért nézz rá, ha már úgyis elkezdted a nagy ellenőrzést. Ha le van eresztve, vagy korrózió jeleit látod rajta, nem árt azonnal megoldani a helyzetet, nehogy egy hosszú utazáson kerülj kellemetlen helyzetbe. Ha már itt tartunk, nézd meg mi a helyzet az emelővel és a kerék kulcsal.
Ha ezek a dolgok megvoltak és az autód műszaki állapota rendben van. Itt az ideje előkészülni a problémás helyzetek megoldása érdekében. Veled is előfordulhat, hogy jó állapotú akkuval megindulsz és véletlenül éjszakára fent hagyod a világítást… Ilyen esetekben tudnak rajtunk segíteni más autósok, ha van nálunk bikakábel.
Hasonlóan hasznos lehet egy vontatókötél. A részletekbe ne menjünk bele. Nagy bajunk nem lehet belőle, ha van nálunk egy. Főleg úgy, hogy kis helyen is elfér.
Az elsősegélydobozról ne is beszéljünk, mivel kötelező kellék. Ezek mellett hasznos, mivel nem csak baleset következtében lehet szükség kötszerre. Nézz rá ez mellett arra, hogy az elakadásjelző háromszög is megvan-e. Rossz esetben egy szigorúbb rendőr akár büntetést is szabhat ki hiánya esetén.
Ha minden megvan, akkor nyugi, hiszen az alapvető dolgokra felkészülve vágsz bele a nyári szezonba.
Az oldalt említett platformokon elérsz minket.